OPDATERET 23. OKTOBER 2025
Regeringen har den 8. oktober 2025 endeligt fremsat et lovforslag (Lovforslag nr. L 25 – Folketinget 2025-26) om at udvide muligheden for at opnå tilbagebetaling
af elafgift for elektricitet forbrugt til opladning af elbiler for brugere med et VE-anlæg i form af f.eks. solceller. Forslaget skal gøre op med den nuværende situation, hvor en elbilsbruger ikke kan få tilbagebetalt elafgift, såfremt brugeren har etableret et solcelleanlæg med mulighed for produktion af afgiftsfritaget elektricitet på den samme adresse.
Samtidigt har regeringen fremsagt et lovforslag (Lovforslag nr. L 24 – Folketinget 2025-26) om nedsættelse af elafgiften. Lovforslaget indebærer, at den almindelige elafgift nedsættes til EU’s minimumssats for elafgift for forbrugere på 0,8 øre pr. kWh i 2026 og 2027. Det svarer til en lempelse på 71,9 øre plus moms pr. kWh i 2026 og 2027 (2026-priser).
Den reducerede elafgift medfører, at værdien af udvidelsen af muligheden for at opnå tilbagebetaling af elafgift i 2026 og 2027, hvor den almindelige elafgift foreslås nedsat, vil være væsentligt reduceret. I stedet for
en tilbagebetaling på 71,9 øre pr. kWh (2026-priser) vil tilbagebetalingsbeløbet således udgøre 0,4 øre pr. kWh. Priserne er uden moms.
Elberegners konklusion: På den korte bane (2026 og 2027) er udvidelsen af refusionsordningen for elbilsbrugere med solceller af begrænset økonomisk værdi. Det er dog vigtigt, at der skabes en klar retstilstand på området, hvor solcelleejere ikke “straffes” ved at gå forrest i den grønne omstilling.
Regeringen er i gang med at ændre reglerne for refusion af elafgift, så det bliver lettere og mere økonomisk attraktivt at kombinere solceller og elbil. Skatteminister Jeppe Bruus har i maj 2025 fremsat et forslag, der skal gøre det nemmere at få elafgiften tilbagebetalt, når man oplader sin elbil – også selvom man har solceller på taget.
Hvad er problemet med både elbil og solceller i dag?
I dag kan du som elbilsejer få refunderet elafgiften for strøm brugt til opladning via en ladeboks med refusionsaftale – men kun hvis hele husstandens elforbrug afregnes som almindeligt forbrug og ikke som egenproduceret strøm. Det betyder, at hvis du har solceller på taget og samtidig har valgt nettoafregning eller anden form for egen elproduktion, kan du risikere at falde uden for reglerne for elafgiftsrefusion.
Det skyldes, at elproduktionen fra solceller ikke kan skelnes fra den øvrige strøm i boligen, når der ikke er en særskilt måling af den strøm, der går til elbilen. Derfor bliver det administrativt og teknisk vanskeligt at dokumentere, hvor meget af den ladede strøm der kommer fra elnettet og dermed er berettiget til refusion af elafgiften.
Konsekvensen er, at mange danskere i dag må vælge mellem enten at få elafgiftsrefusion eller at installere solceller – og det modarbejder intentionen om at fremme grøn omstilling og brugen af vedvarende energi.
Hvad vil lovforslaget ændre?
Forslaget, der blev fremsat den 23. maj 2025, indeholder følgende hovedpunkter:
- Solcelleejere skal kunne få elafgiftsrefusion for el brugt til opladning af elbiler via ladebokse med refusionsaftale – også selvom de har egen elproduktion fra solceller.
- Det bliver muligt at blive omfattet af den såkaldte “bimålerordning”, hvor man måler den strøm, der specifikt bruges til opladning af elbilen, separat fra husstandens øvrige elforbrug.
- Ordningen vil gælde både for private husholdninger og visse virksomheder, herunder fx andelsboligforeninger og ejerforeninger.
Hvornår træder de nye regler i kraft?
Hvis lovforslaget vedtages som forventet, træder det i kraft den 1. januar 2026.
Hvorfor er lovforslaget vigtigt for ladeboks- og solcelleejere?
Lovforslaget er et vigtigt skridt i retning af at gøre det lettere for danskerne at prioritere grøn omstilling og produktion af egen strøm fra solceller.
Som skatteminister Jeppe Bruus udtaler, handler det om at fjerne unødige barrierer for den grønne omstilling og gøre det mere attraktivt at tænke både elbil og solceller ind i hverdagen.
For mange elbilsejere der allerede har solceller vil de nye regler betyde en økonomisk gevinst, da de igen kan få refusion af elafgift – og dermed spare flere tusinde kroner årligt, alt efter kørselsbehov og elpriser. Det er dog værd at bemærke, at refusionssatsen falder gradvist frem mod 2030, hvorefter ordningen ophører.
Har du allerede elbil og solceller?
Hvis du allerede har en ladeboks med refusionsaftale, men har fået afslag på refusion pga. dine solceller, er der grund til at være optimistisk. Med de nye regler vil din elproduktionsstatus ikke længere spænde ben for refusionen – så længe strømmen til elbilen kan måles separat.
Det er dog vigtigt at holde øje med, hvordan ordningen konkret bliver udmøntet, og om din ladeboks-udbyder tilbyder løsninger, der understøtter den nye bimålerordning.
Hold øje med lovforslaget til elbiler, solceller og refusion af elafgift
De nye lovændringer markerer et klart politisk ønske om at fremme grøn omstilling og udnyttelse af vedvarende energi i private hjem. Når det bliver lettere og mere økonomisk attraktivt at kombinere solceller og elbiler, forventes flere danskere at tage springet – til gavn for både klima og økonomi.
Du kan følge med i udviklingen her, hvor vi løbende opdaterer med nyt om regler, refusion og information til elbilsejere. Du kan også læse mere om forslaget her.


